6 Tips Bangun Subuh Untuk Anda Amalkan

2
3461
views

cara bangun subuh

Sebenarnya untuk kita bangun untuk solat subuh tidak susah cuma kita perlukan latihan dan cara yang betul.

Jadi kami akan kongsikan tips bangun subuh awal supaya kita dapat berjemaah.

Tip 1 : Tekad yang kuat

Saya sangat berkeyakinan, jika kita membulatkan tekad yang bersungguh-sungguh, tidak ada seorang pun yang boleh menghalang kita untuk bangun Solat Subuh.

“tapiii, saya memang dah berazam bangun masalahnya tak jaga juga”.

Persoalannya, cukupkah azam di mulut saja tapi tidak mempersiapkan apa-apa untuk mencapai azam tu.

Contohnya, kalau tidur malam dah lambat, tidak pula memasang ‘alarm’ atau pesan supaya ahli keluarga dan kawan-kawan kejutkannya.

Kalau takdak keinginan yang kuat untuk bangun, jangan haraplah nak dengar azan.

Bahkan kalau dengar azan sekalipun, tetapi tiada kesungguhan untuk bangun tetap ia tak akan bangun untuk solat.

Tip 2 : Jauhilah dosa/maksiat

Orang yang mudah bangun Solat Subuh sudah tentu seorang yang berusaha menghiasi kehidupan hariannya di bawah naungan redha dan rahmat Allah.

Maksudnya setiap minit dan saat hidupnya akan berusaha melaksanakan kebaikan dan menjaga dirinya agar tidak membuat suatu perkara yang boleh mengundang kemurkaan Allah.

Apabila hatinya bersih dan diwarnai zikrullah, maka laungan

“As-Solatu Khairam Minan Naum” (Solat lebih baik dari tidur) menjadi “alarm” untuk dia segera mencari redha dan kasih sayang Allah.

Tip 3 : Banyak berdoa

Doa itu senjata mukmin. Terus berdoa kepada Allah agar Allah ampunkan dosa dan memudahkan kita bangun untuk Solat Subuh.

Seringkali kita lupa untuk berdoa sebelum tidur dan selepas bangun tidur.

Itu kan sunnah Rasul Salallahu Alaihi Wasallam.

Berdoa dengan penuh yakin dan tidak berputus harap dengan kasih sayang Allah.

Tip 4 : Tidur Cara Sunnah

Bila kita mengamalkan tidur cara Rasulullah Salallahu Alaihi Wasallam, di sana ada keberkatannya.

Dengan tidur cara Rasul, dengan izin Allah kita mudah untuk bangun Solat Subuh.

Bagaimana tidur cara sunnah Rasulullah?

(i) Tidur Lebih Awal

Antara wasiat Rasul Salallahu ‘Alaihi Wasallam kepada umatnya ialah tidur selepas waktu Isyak. Tidur awal bukan dikhususkan untuk kanak-kanak sahaja tetapi kepada semua manusia.

Rasulullah Salallahu Alaihi Wasallam akan tidur awal dan bangun di sepertiga malam untuk bermunajat kepada Allah Subhanahu Wataala.

Ada riwayat yang menyatakan Rasulullah akan tidur selepas Solat Isyak. Kita pula bagaimana?

Jika tidak ada apa-apa perkara yang ingin dilakukan, lebih baik kita naik ke katil lebih awal daripada menghabiskan masa dengan menonton televisyen dan lepak-lepak di gerai minum.

Bagi pelajar, kajian menunjukkan mengulangkaji pelajaran selepas Solat Subuh atau bangun tidur awal pagi adalah lebih baik dari berjaga malam dan bersengkang mata.

Firman Allah Subhanahu Wataala :

“Allah yang menjadikan waktu malam untuk kamu berehat padanya dan menjadikan siang terang benderang…”(Ghafir: 61)

(ii) Berwudhuk sebelum tidur

cara bangun subuh berwuduk

(iii) Membaca doa

Baca doa sebelum tidur dan tiga surah (tiga Qul) ditiupkan pada tapak tangan dan disapukan diseluruh badan, ditambah Ayatul Kursy sebagai benteng dari diganggu oleh Iblis dalam tidur kita.

(iv) Tidur di atas lambung kanan dan mengadap qiblat

cara bangun subuh cara tidur
Nabi Salallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda:

“Apabila kamu ke tempat tidurmu, ambillah wudhuk seperti wudhuk solatmu kemudian berbaringlah di atas lambung kananmu.”

Berkenaan hikmah tidur di atas lambung kanan, Imam Ibn Qayyim (anak murid Ibn Taimiyah) menjelaskan hati manusia terletak di sebelah kiri, maka apabila seseorang tidur di atas lambung kiri, hatinya akan tertindih yang menyebabkan tidur menjadi nyenyak dan rasa berat untuk bangun.

Berbanding bila tidur di atas lambung kanan, hatinya tidak tertindih seterusnya menyebabkan ia tidak terlalu nyenyak dan tenggelam dalam tidurnya.

Tip 5 : Jangan banyak makan sebelum tidur

cara bangun subuh kurangkan makan
Ini merupakan satu tip yang sesuai dengan syariat dan kesihatan.Perut yang terlalu kenyang akan menjadikan tubuh badan menjadi berat dan susah untuk bangun.

Selain itu, jauhi daripada minum teh, kopi dan minuman bergas.

Minuman tersebut yang mengandungi kafein akan melambatkan tidur atau mengakibatkan kegelisahan ketika tidur seperti sering terjaga untuk kencing.

Akhirnya badan menjadi lemah dan sukar untuk bangun Solat Subuh

Tip 6 : Pasang Penggera (Alarm)

Pasang alarm tepat pada waktu Solat Subuh. Peringkat awal ini, cukuplah kita melatihkan diri untuk bangun tepat pada ketika Subuh telah masuk.

Selepas sudah membiasakan diri, berlatihlah pula bangun lebih awal agar kita boleh menunaikan ibadah qiamullail walaupun hanya sekadar 15 minit sahaja.

Usahakan memasang alarm yang mengeluarkan deringan kuat sama ada jam loceng mahu pun handset.

Jangan sesekali memasang alarm menggunakan muzik lembut atau deringan biasa kerana ia bukan saja tak membangunkan kita bahkan akan membuaikan kita untuk terus tidur.

Tukarkan bunyi alarm dari semasa ke semasa.

Handset mungkin takdak masalah tapi bagi jam loceng, tukarlah dengan ahli keluarga yang lain atau kawan-kawan yang mempunyai bunyi berbeza dengan jam kita.

Jauhkan jam loceng atau handset dari mudah dicapai oleh tangan.

Adalah lebih baik letak di tempat yang agak tinggi atau pun di tempat yang perlu kita bangun dan berjalan ke arahnya.

Inilah sebahagian petua yang mungkin boleh membantu untuk bangun awal bagi menunaikan Solat Subuh.
Dengan izin Allah, jika kita berusaha bersungguh-sungguh, pasti Allah Subhanahu Wataala akan mempermudahkannya.

Adakah anda ada cara tersendiri yang anda amalkan untuk bangun subuh?

Jika ada sila kongsikan di ruangan komen dibawah untuk kami masukkan pada artikel seterusnya.

Artikel berkaitan

 

 

Mahukan Artikel Seperti Ini Lagi? Sila Isi Form Dibawah

mm
Website yang menumpukan bahan bacaan islamik bagi yang memerlukan untuk pengisian rohani mereka. Jangan lupa like FB dan follow Twitter untuk dapatkan makluman artikel terbaru daripada kami.
Loading Facebook Comments ...

2 COMMENTS

  1. ni tips sy share ikut kaedah psikologi la,

    1- kita set ngn kawan, housemate, ke sape terbangun awal kejutkan, klo yg sama bilik tu matikan kipas, hidupkan lampu, tampor kuat2 kat betis . ade org picit2 cari kaki . tapi deal dulu la ngn mber tu jgn dibalas ngn free kick bila tlg kejut.

    2- mindset la, latih akal sentiasa peka, pikir bertapa pentingnya kene bangun beejemaah. refeess balik fadhilat2 bangun awal.

    3. tidur jangan bagi selesa, cth, tidur kat lantai instead of katil yg empuk.. pasang alarm yg annoying sikit.. or ade jer kat playstore tu alarm yg bila bunyi nk matikan kene goncang .

    4.lps bangun tidur tu, mindset la , tepuk pipi kuat2 kadang2 dah terbangun muncul malas nak tido balik, tepuk pipi kuat2, elak tidur telentang.

    5 . tidur siap tepi kepala ade hp/ alarm , kunci motor, kopiah . bangun2 trus ready nk gi jemaah subuh.. lakukan juga ape2 persesiaan bagi senang nak siap. nk gantung jubah ker baju special buat solat subuh ker terpulang , ibaratkan mcm ada event besar nak hadir la gitu. sememngnya memng event besar.

    6. klo tak dpt bangun awal, fikir sejenak apa dosa kita, kenapa Allah x izinkan kita bangun subuh awal. hukum diri barang kali dgn duit ke, . Pegang la ayat berpagi pagian tu bnyk manfaatnta, explore sendiri baru rase nikmat dia .

Leave a Reply