Bila Mesin Menjadi Murobbi Sementara

0
70
views

Bila Mesi menjadi murobbi sementara

“Ok kita naikkan suhu ke 900 darjah celcius” kata ketua technician..

“Nadiah, ambil cermin mata nih dan pergi ‘observe’ nyalaan api hari nih”

Telan air liur. Biar betik mamat nih. Kalau harituh suhu 400 darjah pon macam nak pengsan, ini kan pulak 900.

Takpe jangan risau, ‘flame’ tuh kat dalam tempat membakar katanya. huh, sungguh rolling the eyes.

Dengan langkah longlai..saya membontoti..

Sampai di hadapan mesimn pembakar tuh, lubang kecil dibuka dihadapan mesin tuh, dan saya disuruh melihat..

Bahang panas tak terkira. Kering habes lotion muka yg saya pakai pagi tadi.

Kemudian saya melihat.

Api.

Membakar dengan rakus bahan bakarnya. Banyak bahan bakarnya.
Sudah mula bertukar rupa. Api yg diberi adalah bersuhu 900 degree celcius.

Tapi kata pakcik technician “owh dalam nih panas lagi cik. Kadang cecah 1200 degree celcius”.

Saya menelan air liur. Panasnya bisik saya dalam hati.

Tiba-tiba saya merasakan kehibaan.

I wish everybody could see this. Seriously.

Pandangan api terbayang di depan mata. Teringat surah al mulk. Gejola api yg tak tertahan marahnya menanyakan manusia.. Apakah tidak dtg pemberi peringatan!

Teringat ttg peringatan Allah yg api neraka akan membakar sehingga hancur segalanya.

Allah..saya terkedu di hadapan mesin itu.

Seram sejuk. Bagaimana kita tidak pernah rasa takut dengan peringatan Allah. Jika suhu 900 degree celcius pun sudah seram sejuk untuk kita dekat. Ini pulak kalau azab Allah. Pasti tak terperi.

Bila menengok kembali bilik pembakaran, ianya kedap. Dan diseebabkan kedaplah suhunya jadi sangat panas. Panas hingga mencecah ribuan degree celcius.

Kemudian supervisor saya menambah ” Kejap lagi kita akan buat ukuran suhu, tapi jangan pegang mesin tau. Suhunya 200 aje, tapi boleh lebur tangan awak tuh”

Terkejut saya. Lebur tangan? Baru 200 degree celcius.
Allah..Allah..

Saya tak keruan.

Takut teringatkan azab Allah. Takut teringatkan diri sendiri.

Mesin itu seakan berkata kata dengan ganasnya kepada saya :
Sudah cukupkah  usahamu untuk mencari redha Allah?
Sudah terlaksanakah tanggungjawab mu atas amanah padaMU?
Sudah cukupkah kau bersyukur?
Sudah cukup banyakkah taubatmu?

Muhasabah diri sebelum terlambat..kerana ada “rakanku” menuggu di SANA jika itu yang KAU lakukan!!

Ketar lutut nih.

Sesungguhnya mesin ini mengajarkan aku tentang satu hakikat.
Hakikat pada benda yang tak terlihat dengan mata.

Syurga dan neraka.
Mungkin syurga, tidak kita teringinkan kerana tak pernah nampak.
Mungkin Neraka, tak kita takuti kerana tak pernah nampak.

Tapi adakah ianya tak wujud? Tepuk dada tanyalah iman.
Jika kita mampu menghidupkan mesin yang beribu suhu kepanasannya, takkan pencipta kita tak mampu.

Sungguh manusia, sememangnya suka membantah. Membantah pada hakikat yang pasti.
Kita masih degil dalam nak bermujahadah (bersungguh sungguh) dalam ibadah.
Sedang kita tahu nikmat syurga tuh sangat indah dan api neraka tersangatlah panasnya. Hanya sebab tak napak di mata, bukan?

Kita masih lengah beralasan payah jika kita disuruh mentarbiah dan menyampaikan apa yang patut disampaikan. Hanya kerana kita tak nampak neraka, bukan?

Kita banyak berlengah sampai hilang keberkatan masa yang ada sedang kita tahu hakikat hidup ini tak lama dan kalau tak sebaik menggunakannya utk mencari “The Creator” pastilah ke lubang neraka juga perginya kita.

Takutlah pada hakikat yang pasti.

Jangan sampai suatu hari nanti. Bila kita kita celik mata, eh kat mana aku sekarang nih?
Jawab malaikat ” Didalam neraka yangpasti, yang kau dustakan sebelum ini!!”

Hasubunallahu wa ni’mal wakeel. Innalillahi wa inna ilahi rajiun.

Alhamdulillah ya Allah atas peringatan ini.

allahualam

 

Penulis : Nadiahmay

Mahukan Artikel Seperti Ini Lagi? Sila Isi Form Dibawah

mm
Website yang menumpukan bahan bacaan islamik bagi yang memerlukan untuk pengisian rohani mereka. Jangan lupa like FB dan follow Twitter untuk dapatkan makluman artikel terbaru daripada kami.
Loading Facebook Comments ...

Leave a Reply