Niatkan Sahaja Kerja Itu Ibadah, Rezeki Itu Allah Yang Punya

0
2290
views

rezeki itu kepunyaan Allah

Hajar, Isteri Nabi Ibrahim diuji oleh Allah dengan Ismail yang masih bayi menangis sedangkan pada waktu itu susu milik Hajar sudah pun kehabisan. Dengan sisa-sisa kudrat yang ada Hajar berlari naik keatas bukit Safa untuk melihat ada atau tidak manusia disekeliling yang boleh diminta tolong.

Kemudian dia melihat kebawah, adakah mata air yang memungkinkan untuk dia ambil. Selepas itu Hajar berlari kearah bukit Marwah, dan berulang kali sebanyak 7 kali. Setelah Hajar merasa teramat letih dengan tidak semena-mena air Zam-Zam muncul dibawah kaki Nabi Ismail.

Itulah kisah bagaimana Hajar berusaha dan berikhtiar untuk mencari rezeki, ternyata Allah memberikan rezeki dari tempat yang tidak terduga. Maka benarlah Allah memberikan rezeki bagi orang yang bertaqwa daripada arah yang tidak disangka bukan pada tempat usahanya Allah memberikan rezeki tersebut tetapi tempat dimana yang Allah telah janjikan rezeki tersebut muncul.

Tugas kita hanya beribadah dan bekerja sesuai dengan kehendak dan arahan Allah.

Antara bekerja dan rezeki, bukanlah dua perkara yang selalu kita kaitkan antara sebab dan akibat.

Rasulullah pernah bersabda bahwa “Sesungguhnya rezeki itu akan mencari seseorang dan bergerak lebih cepat daripada ajalnya.”

Imam Al Ghazali pernah berkata bahawa boleh jadi engkau tidak tahu dimana rezekimu, namun rezekimu tahu dimana engkau. Jika rezeki itu ada dilangit maka Allah akan turunkan, jika rezeki itu berada didalam bumi maka Allah akan perintahkan untuk muncul supaya berjumpa dengan kita.

Rezeki itu ada perjalanannya dan perjalanan rezeki menuju kepada kita terkadang lebih dahsyat.

Contoh mudah adalah bagaimana Allah mengirimkan makanan kepada seekor cicak. Semua yang dimakan oleh cicak adalah binatang yang terbang, sedangkan Cicak hanya seekor reptilia yang melekat pada dinding. Namun ketika Allah sudah perintahkan rezeki itu menjadi miliknya, maka dengan itu binatang yang terbang itu pun menjadi mangsanya.

Jadi kita sudah jelas bahawa rezeki itu sudah dijamin oleh Allah dan sesuatu yang tidak perlu risaukan. Yang perlu dirisaukan adalah pertanyaan tentang rezeki itu sendiri.

Bagaimana rezeki yang Allah berikan kepada kita itu kemana kita telah gunakan dalam kehidupan kita?

Artikel Yang Berkaitan :

KUPON BUKU DISKAUN RM5 IMANSHOPPE

mm
Website yang menumpukan bahan bacaan islamik bagi yang memerlukan untuk pengisian rohani mereka. Jangan lupa like FB dan follow Twitter untuk dapatkan makluman artikel terbaru daripada kami.

Leave a Reply