4 Perkara Yang Mencegah Perceraian Rumah Tangga

0
676
views

perkara yang mencegah perceraian

Salah seorang kawan bertanya kepada saya bagaimana agar pernikahan kita sakinah, mawadah, warahmah dan terhindar dari perceraian.

Saya jawab : “TERBUKA“

Kawan saya itupun blur dan tidak jelas lalu berkata “Apa maksudnya?”

“Ya terbuka dengan pasangan kita dalam pelbagai urusan, Insya Allah pernikahan kita semakin sakinah, mawadah, warahmah dan terhindar dari perceraian”.

Masih belum puas dengan jawapanku kawan saya kemudian meminta saya untuk menguraikan lebih terperinci TERBUKA bagaimana yang dimaksudkan.

Ok, nanti saya tulis. Alhamdulillah dalam kesempatan ini saya cuba membahagikan makna TERBUKA yang saya maksudkan.

Ada 4 perkara yang menurut saya harus TERBUKA dalam sebuah rumah tangga:

  1. Terbuka latar belakang keluarga kita.
  2. Terbuka hal-hal yang kita sukai dan yang kita benci.
  3. Terbuka tentang kewangan.
  4. Terbuka semua masalah yang sedang dihadapi.

Mari saya bahas satu-satu:

#1 Tebuka Latar Belakang Keluarga Kita

Tidak rasa tenteram keluarga berpunca daripada pasangan kita merasa dibohongi tentang keadaan keluarga kita. Keluarga disini adalah keluarga besar yang merangkumi ayah,ibu, adik atau kakak kita.

Ada banyak pertanyaan yang terkadang menjadi punca sebuah pertengkaran ketika pasangan kita merasa pelik mengetahui keadaan keluarga pasangannya setelah bernikah dan mereka itu berasal dari pertalian yang berbeza.

Terbukalah jangan merahsiakan keadaan keluarga kita.

Contohnya jika ayah dan ibu kita bercerai, ceritakan saja perkara sebenarnya, tanpa harus berbohong.

#2 Terbuka Perkara Yang Kita Sukai Dan Yang Kita Benci.

Satu perkara yang sangat berpotensi menimbulkan keributan dalam sebuah rumah tangga adalah perkara yang disukai dan tidak disukai.

Boleh jadi benda yang kita suka merupakan perkara yang dibenci oleh pasangan kita atau sebaliknya. Alangkah baiknya berterus terang sejak awal pernikahan.

Setelah memberitahu pasangan masing-masing, barulah cari penyelesaiannya.

Contohnya seorang suami kebiasaannya tidur dengan lampu terbuka, sedangkan isteri hanya boleh tidur dalam keadaan lampu ditutup. Hal yang sangat simple ini bila tidak dibincangkan penyelesaiannya akan berpotensi mewujudkan konflik dalam rumah tangga.

#3 Terbuka Tentang Kewangan

Untuk masalah kewangan, saya selalu menegaskan bahawa sejak akad nikah diucapkan maka sudah tidak ada lagi yang namanya rahsia tentang kewangan diantara pasangan. Pastikan kita mengetahui harta atau wang yang dimiliki pasangan kita dan mengetahui keluar masuk wang tersebut.

Perkara yang saya amalkan sejak bernikah adalah saling mengetahui nombor PIN bank pasangan tidak kira samaada untuk ATM ataupun internet banking. Dari sini pasangan boleh memeriksa keadaan kewangan pasanganya dengan melihat transaksi yang berlaku dalam simpanan mereka.

Bila ada transaksi yang pelik, bertanyalah dengan pasangan kita dan insyallah mereka tanpa ragu akan menjelaskannya.

Salah satu sumber konflik rumah tangga biasanya si suami memberikan wang kepada orang tuanya tanpa pengetahuan si isteri atau sebaliknya.

#4 Terbuka Semua Masalah Yang Sedang Dihadapi

Pernikahan itu indah dan itulah perasaan yang dirasakan oleh pasangan yang baru sahaja bernikah. Akan tetapi lambat laun pasti akan bertemu pelbagai permasalahan. Permasalahan dalam sebuah rumah tangga adalah sebuah proses.

Permasalahan akan menjadi lebih besar apabila dirahsiakan, maka terbukalah dengan pasangan kita hatta sekecil apapun permasalahan yang dihadapi.

Berbincang dan pastikan bahawa pasangan kita adalah orang pertama yang menjadi tempat curahan hati kita dan meminta penyelesaian. Jangan sehingga ada masalah pasangan yang kita tidak tahu dan dan kita pula tahu daripada orang lain.

Itulah 4 point yang menurut saya hal terpenting dalam membina rumah tangga agar semakin sakinah, mawadah, warohmah dan terhindar dari sebuah perceraian.

Kebanyakan rumah tangga yang gagal atau penuh dengan pertengkaran bermula dari komunikasi antara pasangan yang saling merahsiakan apa yang dimiliki atau dialami.

Wallahu’alam.

Sumber

Artikel Yang Berkaitan :

KUPON BUKU DISKAUN RM5 IMANSHOPPE

mm
Website yang menumpukan bahan bacaan islamik bagi yang memerlukan untuk pengisian rohani mereka. Jangan lupa like FB dan follow Twitter untuk dapatkan makluman artikel terbaru daripada kami.

Leave a Reply