Persamaan Antara Bulan Ramadhan Dan Sukan Memanah

0
115
views

c700x420

Seperti memanah yang memerlukan kepada sasaran, maka memasuki Ramadhan, juga perlu hal yang sama. Target. Sasaran.

Target bukanlah jaminan kepada berjayanya sebuah usaha. Tapi setidaknya, ia membuat kita lebih terarah dalam mengisi waktu dan juga kesibukan.

Kerana Ramadhan ini, bukan hanya cerita tentang rutin sahur dan berbuka yang diakhiri dengan berhari raya. Tetaapi ianya juga tentang target tilawah yang ingin kita tuntaskan.

Ia adalah tentang target tarawih dan qiyamullail yang ingin kita dirikan. Tentang target solat lima waktu yang ingin selalu kita usahakan  untuk berjamaah.

Tentang target Dhuha yang ingin kita jaga. Tentang target zikir yang ingin kita rutinkan kelazimannya. Tentang target sedekah yang ingin kita biasakan diri untuk melaksanaannya. Dan juga tentang target ketaatan lainnya.

Jika yang sudah memiliki target saja kadang masih tersasar dari tujuan, lalu bagaimana pula jika tidak memiliki target sama sekali.

Mari ambil secarik kertas, mulai tulis target ramadhan kita tahun ini. Dan biarkan, hanya kita dan Dia yang tahu akan isinya.

Moga Ramadhan ini menjadi madrasah perbaikan. Sehingga setelah ramadhan, kita jadi lebih dekat kepada taat, semakin takut dengan yang namanya maksiat, dan semakin termotivasi dengan ganjaran akhirat.

Jika panahan pertama dan kedua tidak mengena, maka teruslah memanah. Kerana kita tidak akan pernah tahu di panahan keberapa kita akan tepat sasaran

Sumber Asal : Laman Facebook Ahmad Budiman

Mahukan Artikel Seperti Ini Lagi? Sila Isi Form Dibawah

mm
Website yang menumpukan bahan bacaan islamik bagi yang memerlukan untuk pengisian rohani mereka. Jangan lupa like FB dan follow Twitter untuk dapatkan makluman artikel terbaru daripada kami.
Loading Facebook Comments ...

Leave a Reply