Rahsia Nikmat Solat Malam (Tahajjud) Yang Ramai Tidak Tahu

0
4
views

Arifin Ilham duduk

Kenikmatan solat malam adalah puncak dari kekuatan dan kebersihan tauhid kepada Allah. Kalau sudah nikmat tahajjud, maka semua ibadah jadi nikmat (Al Muzammil : 6).

Solat malam adalah buah kesedaran utuh bahwa kita makhluk yang lemah, banyak dosa dan sangat hina, maka buahnya pasti rendah hati, belas kasih, penyayang dan dermawan.

Kerana itulah tahajjud tidak dapat dipisahkan dengan kedermawanan (As Sajadah : 16).

Tahajjud itu bukti seorang hamba yang sangat berhajat, sangat memperhatikan dan sangat mementingkan Allah di atas segala-galanya, maka ia pun menjadi perhatian Allah,

“Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui bahwasanya kamu berdiri shalat malam. (Al Muzammil : 20).

Dan tahajjud itu menjadi pembeda jelas mana hamba Allah yang sebenarnya, dan bukan hambaNya (Az Zumar : 9).

Sehingga Rasul yang mulia pun menyebut penegak tahajjud “kannujum fillaili” sebagaimana kita menyaksikan cahaya bintang bintang di tengah malam, begitulah para Malaikat di langit menyaksikan hamba hamba Allah yang tahajjud seperti cahaya bintang-bintang di bumi, subhanAllah.

Bukankah kekasih senang bercengkrama dengan kekasihnya? Allah mencintai hamba yang beriman, hamba beriman pun mencintai Allah (Al Maidah : 54).

Hamba yang beriman sangat menikmati dialog berduaan di tengah malam, rindu, bergetar hatinya, takut ditinggalkanNya, air matapun mengalir menterjemahkan dahsyat cintanya kepada Allah (Maryam : 58).

Orang yang menikmati solat malam, akan menikmat juga nikmatnya terhalang dan bencikan kepada kemaksiatan. 

Sekali lagi sahabat, sungguh nikmatnya solat malam itu adalah kunci kebahagiaan hidup “aljannah qoblal JannahSyurga sebelum Syurga.

Loading Facebook Comments ...

Leave a Reply