Ujian Itu Hadiah Dari Allah

33
234,379
views

ujian Allah

Ujian Dari Allah Buat Hambanya | Hari terus berganti hari. Kehidupan manusia juga terus berjalan pantas seiring dengan masa yang pantas berlari. Di celah-celah hari  berwarna-warni  yang di jalani dan ditelusuri, tanpa  disedari atau tidak, manusia sebenarnya  telahpun menempuh pelbagai ujian dan dugaan duniawi. Ujian-ujian yang diberi oleh Allah itu datang menyapa silih berganti dalam pelbagai bentuk dan rupa. Setiap orang diuji olah Allah berbeza-beza mengikut tahap kemampuannya.

“ Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya, ia mendapat pahala kebajikan yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang dilakukannya…     ( Al-Baqarah: 286)

ALLAH telah menyatakan dengan jelas di dalam Al-Quran bahawa DIA tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya. ALLAH  mengetahui kita kuat dalam menghadapi ujianNya, oleh kerana itu  ALLAH memberikan  ujian itu ke atas diri kita. Di sini kita dapat lihat betapa sayang dan kasihnya ALLAH kepada kita sebagai hambaNya.

ALLAH menguji seseorang bukan kerana ALLAH benci kepada kita tetapi percayalah  ALLAH menguji kita kerana DIA sangat kasih kepada kita. Cuma kita sebagai hambaNya, adakala tidak mampu bertahan dan bersabar dalam menghadapi ujianNya.

Hakikatnya saat ini, saat kita sedang mengecapi bahagia, ada berjuta manusia di luar sana yang sedang dihujani ujian atau dihimpit pelbagai derita. Ada di kalangan  manusia di luar sana yang saat ini sedang diuji dengan kehilangan orang tersayang. Tidak kurang juga ada manusia yang diuji apabila apa yang diingini dan diharapkan tidak terjadi dan diberi.

“ Kenapa aku yang diuji ? “

“ Mengapa aku diuji sebegini ?”

“ Ujian ini sangat berat. Aku tak mampu…”

Mungkin ini adalah antara persoalan dan keluhan yang meniti di bibir atau berlegar di fikiran kita sebagai seorang hamba saat dihimpit dengan secebis ujian. Kadangkala  tanpa sedar dan niat  kita juga  terlanjur marah pada DIA kerana menghujani kita dengan pelbagai ujian.

Tetapi, apabila kita menenangkan diri dan bermuhasabah  kembali, tenyata sebenarnya dengan ujian yang diberi kita adalah hamba yang beruntung . Mengapa saya katakan begitu? Kerana ujian hanyalah diberi oleh Allah kepada hamba-hambanya yang terpilih. Hamba-hambanya yang dikasihi dan disayangiNya. Dan jangan kita lupa bersama ujian itu juga ada pertolongan dari Allah sepertimana yang dinyatakan di dalam Al-Quran:

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu sebelum kamu? mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (dengan ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: “Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?” Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah). ( Al-Baqarah: 214)

Sebagai manusia biasa, kita pastinya tidak akan mampu menjangka bilakah ujian itu akan muncul tiba. Walaubagaimanapun, jika kita mengetahuinya, apalah kudrat kita sebagai seorang hamba yang kerdil lagi penuh dosa untuk menolak ujian-ujian yang bakal menyapa  itu.

Jika direnungkan kembali, kita semua pastinya pernah dan akan ditimpa ujian dari yang Maha Esa, tetapi saat ujian itu tiba, mampukah kita menjadi manusia yang bersyukur dengan ujian itu dan memandangnya sebagai hadiah pemberian Allah?

Manusia itu sifatnya pelupa, Ada masanya dalam melayari kehidupan di dunia, kita lalai dan leka pada hakikat yang nyata bahwa kita hanyalah hamba DIA yang Esa. Jadi apakah sebenarnya yang mampu membangkitkan manusia dari kelalaian dan kealpaan ini? UJIAN. Ya, Ujian. Ujian atau mehnah yang menjengah dalam kehidupan kita itulah sebenarnya yang mampu mengejutkan kita dari mimpi dunia yang panjang.

Allah Tuhan yang Maha Mengetahui. Mungkin tanpa ujian-ujian dan dugaan yang dikirimkan khas oleh DIA untuk kita, kita masih lagi menjadi seorang hamba yang hanyut dan lemas dalam lautan kelalaian. Apa yang paling utama sebenarnya adalah “ hadiah ” itu dikirimkan oleh Allah bertujuan untuk menilai sejauh mana keimanan kita terhadapNya sepertimana yang dijelaskannya di dalam Al-Quran:

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? (Al-Ankabut: 2)

Justeru, marilah kita sama-sama bermuhasabah dan menilai kembali segala prasangka buruk yang mungkin pernah bermain di fikiran kita saat kita diuji. Inilah saatnya bagi kita, saya dan anda yang sedang membaca, merubah fikiran kita dan mula memandang ujian-ujian yang telah dan akan kita lalui sebagai sebuah ‘ hadiah’ dari Allah dan bukan lagi satu bebanan. Apabila kita benar-benar menyedari hakikat ini, maka kita akan menjadi seorang hamba yang bersyukur dengan segala ujian yang diberi.

Pembaca yang dikasihi oleh Allah,

Jika anda saat ini sedang diuji, ingin saya sampaikan sesungguhnya bersyukur dan berbahagialah anda kerana ujian itu hadiah daripada Allah.

[su_youtube url=”https://youtu.be/lufccCuaA2g”]


Artikel ini ditulis oleh Nur Hafizah Binti Mohd Saleh


Perkongsian Daripada Pembaca

> Daripada Bang Uddin

Kenapa aku diuji?
Surah Al-Ankabut ayat 2-3

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

Kenapa ujian seberat ini?
Surah Al-Baqarah ayat 286

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. ketika nikmat(ujian) Allah datang menghampiri kita. beruntunglah bagi seorang Muslim itu, jika diberi ujian ia bersabar dan jika diberi nikmat ia bersyukur

Bagaimana aku harus menghadapinya?
Surah Al-Imran ayat 200

Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.

Surah Al-Baqarah ayat 45

Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’,

Apa yang aku dapat daripada semua ini?
Surah At-Taubah ayat 111

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka.

Artikel Yang Berkaitan :

33 COMMENTS

  1. Aku sedang diuji….Moga Allah berikan aku semangat dan kesabaran yang kuat..Aku percaya hanya Allah yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untukku..

  2. ahasiba alnnaasu an yutrakuu an yaquuluu aamannaa wahum laa yuftanuuna

    2. Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?

  3. KENAPA AKU DIUJI?
    Surah Al-Ankabut ayat 2-3
    Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

    KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
    Surah Al-Baqarah ayat 286
    Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
    ketika nikmat(ujian) Allah datang menghampiri kita.

    beruntunglah bagi seorang Muslim itu, jika diberi ujian ia bersabar dan jika diberi nikmat ia bersyukur

    BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?
    Surah Al-Imran ayat 200
    Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.
    Surah Al-Baqarah ayat 45
    Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’,

    APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
    Surah At-Taubah ayat 111
    Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka.

    Tetap semangat menghadapi kehidupan ini yaaa..!!

  4. assalamualaikum kwan2.sy ada bberapa soalan..harap ada yg jwb ,serius…yg antara umat yg ditimpa musibah juga..tp sy xphm musibah yg Allah turun kn kpd kita adalah utk apa? sbg balasan ker?..kerna mak sy ada ckp kita terima bala kerna Allah murka akibat perbuatan kita cth tinggal solat ker..habis cmner lak yg buat dosa tp xditimpa musibah..kedua, sy nak tny islam kan adalah agama cara hidup..meaning bukan sj hubungn dgn tuhan tp juga dgn manusia..tp bila seseorg tu dah ikut spt ajaran islam, tapi kenapa dia ditimpa musibah juga walaupun dia dah buat spt Nabi Muhammad ajar? ketiga, kenapa ada org leh jer bahagia dgn hidup dan amalkn ajaran islam dan ade yg merana dlm hidup walaupun dia kuat dlm ajaran islam? adakah Allah pilih kasih? terima kasih byk2 bg yg jawab..

    • waalaikumussalam,,musibah tu boleh jadi hukuman, boleh jadi juga ujian,,bergantung pade keadaan..kalau hukuman ia adalah utk menghapuskan dosa2 dan mensucikan balik jiwa kite supaye kembali bermuhasabah dan balik kepadaNya, jika ujian untuk menguji sejauh mane keimanan kite ketika melaluinye, untuk meningkatkan darjat kite di syurga jika berjaya mengharunginya, Sebab tu Ujian tanda Allah sayang, sebab dia x nak kite selalu terleka,dia nak kite selalu ingat dia,always back to Him.. ^^ Soalan kedua juga jwapannye ujian kepada hamba2Nya, Dan ye, Allah sebenarnye menguji ikut kemampuan masing2, x semua orang mampu melaluinye jike di beri ujian yg serupa,,contohnye, situasi di Gaza, Kalaulah situasi perang seperti itu melande Malaysia, mampukah kite harunginya dengan menyerahkan segala2nya kepada Dia ?
      “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya”. [Al-Baqarah :286]
      Wa Allahua’lam.. :”)

      • terima kasih kerana sudi menjawap soalan yang diberikan,Semoga Allah sahaja yang mampu membalasi =)

    • orang yang bukan islam berjaya dan kaya di dunia kerana itu adalah istidraj iaitu hukuman Allah di dunia. Istidraj adalah hukuman yang paling ngeri. Allah memberikan mereka berjaya di dunia adalah untuk menyesatkan mereka lagi. Antara orang yang kena hukuman seperti ini adalah orang yang berjudi,kaki maksiat,tak puasa,kaki arak dan kufur kepada Allah.

      Kalau nak tahu lebih lanjut cari dekat google
      ISTIDRAJ

  5. Terimakasih…..
    mudah”an sya bisa makin sabar dalam menghadapi segala ujian yg Allah berikan amiinnnnn….

  6. Slm…artikel ni mmg bagoz..mmm..tah la…aku slalu diuji Allah..dr dulu sampai skarang..kdg2 rase mcm dah x mampu nk tempuhi..tok bln ni je de 3 ujian dtg serentak…aku dah letih tok befikir kenapa Aku..cube tok befikir positif..tp ak pn manusia biase yg lemah..skang ak hanye beserah je..sbb ak da x larat tok fikir jln penyelesaiannye..mungkin sbb aku salu sgt diuji n da beputus ase.. Aku hrp korg doakn Ak ley tempuhi semua ni..

  7. subhanallah.. smg ini semua semakin menginspirasi dan memotivasi kita tuk lebih sabar dan kuat dal menghadapi cobaanNya.. dan smg doa Allah selalu menolong kita dan mendengar doa kita serta melindungi kita dari kejahatan dunia baik yg disebabkan oleh jin maupun manusia atau mahluk Allah lainnya.. aamiin

  8. Saya manusia biasa saya sadar iman saya pasang surut, sampai sesurut surutnya saya melakukan hal yang dilarang agama :” setelah saya sadar saya ingin tobat dan meninggalkan hal yang buruk di masa lalu saya termasuk orang yang membuat saya seperti itu, tapi orang itu malah menghantui hidup saya mengancam saya setiap hari setiap waktu menekan saya ingin menghancurkan hidup saya, saya hari ini merasa hampir putus asa untuk menjalani hidup :””, Astaghfirullah astaghfirullah astaghfirullah. saya hanya bisa memendam masalah saya ini sendiri saya tak mau orang lain tahu ini yg semakin menambah berat beban mental, saya hanya bisa bersabar dan menangis dan tersenyum karena saya tahu semua ini awalnya adalah kesalahan saya :” semoga Allah mau memaafkan memberikan jalan keluar untuk masalah hamba :”

  9. “Hasbiyallahu wa ni’mal wakil” iaitu cukuplah Allah itu bagiku dan dialah sebaik-baik pengatur urusan.

  10. Aku diuji oleh Allah.eyebag aku diejek,cikgu loya buruk terhadapku tapi aku sabar dngan smua tu sbb aku yakin semua tu akan buat aku lebih mtang dan Allah menyayangi aku.mlcdm

  11. Terima kasih kerana menulis article ini, saya kini berasa sedikit tenang diatas kesusahan yang menimpa saya… semoga Allah memberikan rahmatNya kpd kita smua

  12. Masya’Allah such a good write up and sharing ukhti.. Mohon share ya..
    May Allah bless you and us all too. Insha’Allah Amiin

  13. Saat ini saya sdng menghadapi ujian begitu berat bagi saya, entah harus bagaimana lg saya hrus melewati ini. Sulit memang untuk mengerti rencaana tuhan itu, tapi saya berusaha untuk ikhlas dgn keadaan yg saya jalani saat ini. Saya yakin, Allah akan menyiapkan pintu kebahagian sendiri buat umat nya yg mau bersabar

  14. Ikhlas Dan Sabar
    Kunci Semua ujian Dan Cobaan serta obat yang paling Mujarab untuk itu adalah kalimat Itirja’
    inna lillah hi aw inna ilaihiroji’un besar ataupun kecil musibah itu.
    Hadist Qudsi yang diriwayatkan oleh Tabrani berbunyi.
    Ketika Alloh rindu kepada hambanya, dia akan mengirimkan hadiah istimewa melalui malaikat zibril yang isi hadiah itu adalah UJIAN. pergilah kepada hambaku lalu timpakan berbagai ujian padanya karena aku ingin mendengarkan rintihan Dan permohonannya.

  15. Semua yg terjadi adalah ujian dari… Moga lebih kuat dan sabar mengharungi segalanya,. Allah sayang kita kerana Itu kita dibagi ujian…

  16. Apabila kita menolak/tidak menerima ujian yg Allah beriWis tuku pa urung cd ne ris..kan saat ini..seperti apakah gantinya ujian yg diberikan.lebih beratkah atau lebih ringan.
    Contoh.
    1.Seorang wanita terjerumus dlm zina dan melahirkan lalu bayi itu dibuang.
    2.Pasangn suami istri yg hidup berbhagia lalu suami/istri mngalami kcelakaan shingga dia tdk sempurna lgi.lalu menceraiknya.
    3.Seorang ibu yg melahirkn seorang anak yg cacat kmudian memilih menitipknya.dripda merawat sendiri.
    4.seorang anak yg menitipkn org tuany dipnti jompo.dripd mrawatnya.

Leave a Reply to nana Cancel reply